Beleidsplan Hendrika Johanna stichting

Het beleidsplan valt uiteen in een inhoudelijk en een financieel gedeelte.

Beleidsplan

De Hendrika Johanna stichting verleent financiële steun (verstrekt uitkeringen), hetzij incidenteel hetzij periodiek, aan:

a. enerzijds behoeftige personen die door ziekte, ouderdom of welke andere oorzaak ook moeilijk in staat zijn in hun onderhoud te voorzien ;
b. anderzijds, bij uitzondering en incidenteel, aan noodlijdende instellingen (stichtingen en verenigingen) , van elke aard, daarvan uitgesloten godsdienstige;
c. zulks geheel ter beoordeling van het bestuur van de stichting en zowel aan personen of instellingen te Dieren als elders.

Het beleid wordt verder vormgegeven en uitgevoerd door na te gaan of personen buiten hun schuld behoeftig zijn, en of de inkomsten en vermogenssituatie inderdaad beperkt zijn.

Aanvragers en personen die giften ontvangen kunnen niet failliet zijn, in surseance of anderszins in een schulden(sanerings-)situatie verkeren, die er toe zou leiden dat de uitkering van de stichting niet aan de persoon in kwestie zelf ten goede zou komen, zulks tevens geheel ter beoordeling van het bestuur en bij (hoge) uitzondering(en) daargelaten.

De ondersteuningen worden als regel incidenteel toegekend en elk jaar opnieuw bezien. Er kunnen geen rechten worden ontleend.

Aanvragen

De middelen van de stichting zijn beperkt. Aanvragen tot steun waarop niet wordt gereageerd moeten worden beschouwd als afgewezen. Naast inhoudelijke redenen is in het algemeen het ontbreken van financiële middelen de oorzaak van het niet honoreren van aanvragen.

Financieel

De belangrijkste elementen uit het financiële beleid zijn als volgt samen te vatten:

1. Zorgdragen voor voldoende inkomsten uit vermogen om de gewenste ondersteuningen te kunnen doen.
2. Zorgdragen voor continuïteit door het vermogen in tact te houden, d.w.z. inflatiebestendig te beheren. Het vermogen wordt geacht waardevast in stand te blijven, na het voldoen aan alle verplichtingen/giften.
3. Hiertoe wordt gematigd offensief/defensief belegd.
4. Sinds enkele jaren wordt hierbij tevens extra aandacht besteed aan het kostenniveau van het vermogensbeheer, waardoor in zee is gegaan met een werkelijk onafhankelijk vermogensbeheeradviseur (Top Capital in Amsterdam). Zowel de zichtbare als de verborgen kosten van vermogensbeheer zijn daarmee veel lager geworden. Dit heeft ook een keuze geïmpliceerd voor een goedkopere bankzaken dienstverlener ter zake van de beleggingen (Binckbank).
5. De relatie met Top Capital is inmiddels Vermogensbeheer en geen Adviesrelatie meer, al impliceert dit iets hogere kosten.
6. Periodiek zullen de gemaakte keuzes worden geëvalueerd en zo nodig worden herzien.

Beloningsbeleid (onderdeel van het bestuursbeleid van de Hendrika Johanna stichting)

In de statuten van de Hendrika Johanna stichting is bepaald dat de bestuurders een beloning kunnen ontvangen gelijk aan die van testamentaire bewindvoerders. In de praktijk ligt de vergoeding aanzienlijk lager, namelijk circa € 1.500 per jaar.

In aanvulling hierop is bepaald dat één van de bestuurders een redelijke vergoeding kan ontvangen in verband met voor de stichting verrichte werkzaamheden. De stichting heeft geen medewerkers in dienst.